Gå til hovedinnhold
· Ett min lesetid

Statens Vegvesen leter etter deltakere til en referansegruppe for utarbeidelsen av nytt nettsted. I løpet av høsten oppgraderer vi vår viktigste kommunikasjonskanal for informasjon ut fra Nasjonal vegdatabank, nvdb.no – og vi ønsker å ha dere med i arbeidet.

For å få mer innsikt i behov og muligheten til å teste løsning, etablerer vi en referansegruppe bestående av representanter fra kommune, fylkeskommune, entreprenør og tredjepartsleverandør. Felles er at alle er, eller skal bli brukere av Nasjonal vegdatabanks produkter og tjenester.

Å delta er ikke mye arbeid. Du vil først bli lagt til i en Teams-gruppe. Her vil vi stille alt fra enkle spørsmål om begreper og design, til å invitere deltakere til intervju eller brukertester av delvis eller ferdig løsning. Du deltar kun i det du ønsker og har tid til å delta i.

Om du er lite kjent med eller en ekspertbruker av Nasjonal vegdatabanks produkter og tjenester, spiller ingen rolle - vi vil gjerne komme i kontakt med bredden!

Ønsker du å delta eller har du spørsmål? Ta kontakt med Linn Helen Dyrhaug på linn.dyrhaug@vegvesen.no.

· Ett min lesetid

Det lanseres ny versjon av Datakatalogen mandag 17.juni. Oppdatering skjer fra rundt kl 08:00. Det kan bli noe driftsforstyrrelse i forbindelse med dette. For oversikt over versjoner og endringslogg henviser vi til informasjon på vegdata.no.

Det vil bli lagt ut ny versjon av Objektlistene på vegvesen.no i løpet av kommende uke.

Eventuelle spørsmål kan meldes inn via vårt kontaktskjema på vegvesen.no.

· 3 min lesetid

Nasjonal vegdatabank og ny vegdataforskrift

Ny vegdataforskrift har vært på høring, og trer sannsynligvis i kraft i løpet av året. Forskriften skal regulere ansvar og oppgaver innen innhenting, kvalitetssikring, formidling, lagring og tilgjengeliggjøring av vegdata og vegtrafikkdata. Det samme gjelder ansvar for og oppgaver innen trafikkstyring og trafikkberedskap. Regler om samarbeid skal sikre at alle vegforvaltere har innflytelse på og engasjerer seg i arbeidet med å utarbeide håndbøker og krav. Les mer om forskriften: Kvifor ny forskrift? | Statens vegvesen

Per i dag regulerer vegdataforskriften ansvaret til Oslo kommune og fylkeskommunene som vegmyndighet, men den nye forskriften vil også gjelde for Statens vegvesen, kommunene og Nye Veier. For de fleste av landets 357 kommuner er dataleveranser til Nasjonal vegdatabank helt nytt, og det er et stort behov for informasjon, veiledning og støtte for å få på plass gode rutiner og sikre god datakvalitet.

Det store bildet

Som det første steget i «onboardingen» av de nye brukerne, ønsker vi at filmen skal forklare hva Nasjonal vegdatabank er på en enkel måte, slik at de forstår både egennytten og samfunnsverdien av å registrere data. Dette er noe vi vet at mange i og utenfor Vegvesenet synes er vanskelig å formidle og få gjennomslag for.

Formålet med filmen er ikke å gi svaret på alt, men å vise eksempler som illustrerer viktigheten av vegdata og verdien av å ha en felles, nasjonal vegdatabank; hva dataene brukes til og hvilke muligheter dataene gir, som planlegging, bygging, drift og vedlikehold av vegene og alt av utstyr på og langs disse. Alle små og store dataleveranser til Nasjonal vegdatabank er nødvendige bidrag for å kunne se «det store bildet»: Gode data om vegene er viktig for både trafikksikkerhet, samfunnssikkerhet og beredskap.

I første rekke retter filmen seg mot beslutningstakere, teknisk og politisk ledelse i kommuner og fylkeskommuner, og vi håper at den vil vekke interesse og gi grunnlag for god dialog. Filmen er tilgjengelig for nedlastning, og kan tas i bruk av alle som ønsker å informere om Nasjonal vegdatabank, både internt og eksternt.

Filmen er også en del av en større satsning på modernisering og videreutvikling av Nasjonal vegdatabank gjennom programmet Digital drivkraft. Der jobbes det blant annet med å forbedre den tekniske kjernen, løfte kjennskap og kunnskap om Nasjonal vegdatabank, og skape mer kundeorienterte tjenester.


Vegtransport og Digital drivkraft har i samarbeid med Red Ant laget en informasjonsfilm om Nasjonal vegdatabank i forbindelse med ny vegdataforskrift

Mer informasjon om programmet Digital drivkraft finner du her.

· Ett min lesetid

Vi har hatt mye feil i vegkart som skyldes tolking av spesialtegn i filter og søk i Vegkart den siste tiden. For å få en endelig slutt på disse feilene byttet vi en tjeneste for å generere URL (enkoding-bibliotek). Vi har nå byttet fra "jsurl" til "qs".

Denne endringen har dessverre ført til at alle gamle lenker, bokmerker og referanser til Vegkart som inneholder et spesialtegn (tegn som ikke er bokstav eller tall) ikke lenger fungerer.

· Ett min lesetid

Data fra Nasjonal vegdatabank har mange bruksområder, og er også viktige i navigasjonssystemer i biler og andre ruteplanleggere på nettet. Det hender at vi får henvendelser fra brukere av slike tjenester, og de forteller at bilen f.eks. viser feil fartsgrense. De mener da at vi må oppdatere Nasjonal vegdatabank med korrekt informasjon.

I mange tilfeller har Nasjonal vegdatabank korrekt informasjon, og da ligger årsaken til feilen et annet sted. For slike tilfeller har vi laget en informasjonsside på vegvesen.no som beskriver litt om hvordan data oppdateres i slike tjenester, og hva man ev. kan gjøre dersom man oppdager feil.

Les om dette her: Derfor viser navigasjonssystemet i bilen din feil

· 2 min lesetid

Som beskrevet i denne nyhetssaken: Vegnett for gående og syklende i NVDB | Nasjonal vegdatabank (NVDB) (vegvesen.no), og også informert om i NVDB-forum 2023-2, skal fullstendig vegnett for gående og syklende etableres i NVDB.

Det jobbes fortsatt med å etablere fortau og gangveger, og fra høsten av vil også noen traktorveger og stier dukke opp. For fortau og gangveg som hører til riks- og fylkesveger, så vet lenkene hvilken veg hører til, men de har ikke fullstendig vegsystemreferanse. For fortau og gangveg som er kommunale eller private, så ligger disse helt uten vegkategori og vegnummer.

Vi ser at det nå feilaktig blir stedfestet objekter på dette nye vegnettet, spesielt på fortau. F.eks. ser vi at mange steder har belysningspunkt blitt stedfestet til fortau-lenkene, men skulle vært stedfestet til bilvegen. Her mistenker vi at verktøyet som har vært benyttet har funnet «nærmeste lenke» uten at det er gjort en vurdering på om dette er riktig lenke. Det er derfor viktig at brukerne er klar over dette når data skal registreres i NVDB. For de feilene som allerede ligger i NVDB, vil vi se på muligheten for i stor grad å kunne rette dette vha. automatikk.

Som beskrevet i fjor, så vil regelverk for hvilke objekttyper som skal kunne stedfestes på disse typene veg bli utarbeidet etter hvert. For fortau, gangfelt, traktorveger og stier vil det i utgangspunktet være veldig få objekttyper som skal kunne stedfestes på disse veglenkene. Det vil lages en liste som viser hvilke objekttyper dette er, og så vil NVDB API Skriv stoppe forsøk på å registrere andre objekttyper på disse lenkene. Denne funksjonaliteten håper vi at vi har på plass etter sommeren/tidlig høst 2024. Temaet vil også bli tatt opp på NVDB-forum til høsten.

· Ett min lesetid

Velkommen til NVDB API Les V4 - den nyeste versjonen av NVDB API Les!

Vi har utviklet V4 fra grunnen for å sikre økt stabilitet, skalerbarhet og fleksibilitet i endringer. En første versjon av APIet er nå tilgjengelig, og vi ser frem til tilbakemeldinger fra brukere som ønsker å migrere fra V3 til V4. Endringer i OpenAPI-spesifikasjonen er også implementert for å forbedre brukervennligheten og forståelsen av APIet.

Se mer informasjon, dokumentasjon og migreringsguide her.