Gå til hovedinnhold
· Ett min lesetid

Vi jobber for tiden med valideringsregler for endringer i NVDB Skriv-API. I løpet av det neste året vi vi gå gjennom de fleste og vi ønsker også å rette opp i og legge til manglende for å sikre gode data i Nasjonal vegdatabank.

Vi har nå lagt til en valideringsregel angående høydekvalitet.

Dersom det angis en eller flere kvalitetsparameter for høydegeometri, men geometrien ikke inneholder Z-verdi, vil Skriv-API avvise forespørselen. Bakgrunnen for dette er at dersom kvalitetsverdier er satt er det rimelig grunn til å tro at høydeverdi også er målt inn. Dersom det mangler Z-verdi i geometrien tyder dette på at Z-verdien er blitt borte i et steg i registeringen/innrapporteringen. For å få registrert data må derfor Z-verdi innhentes og legges til, eller dersom den ikke finnes må kvalitetsverdiene fjernes.

· 6 min lesetid

Vi beklager alle problemene og plunder og heft som våre brukere av Datafangst 1.0 har stått i den senere tid.
Statens vegvesen har brukt store ressurser på å bedre ytelsen, feilsøking og feilretting. Dessverre har vi ikke vært flinke nok til å kommunisere med brukerne våre om hvilke problemer de bør vite om, og hvilke tiltak vi jobber med.

Ytelsen i Datafangst 1.0 ble vesentlig bedre 14. november

Gladnyheten er at vi omsider har funnet en teknologisk løsning som gir akseptabel ytelse. Fra og med torsdag 14. november innførte vi avansert teknologi for indeksering og caching oppå databaselaget. Omsider klarte vi finne en løsning der Datafangst 1.0 får tilbake den ytelsen vi hadde for noen år tilbake.

I 2024 har vi brukt store ressurser på ytelsesproblemer, samt feilsøking på ulike problemer. Noen av disse problemene var på grunn av treghet i systemet. Andre problem skyldtes endringer utenfor Datafangst: Flere av tjenestene Datafangst er avhengig av, for eksempel vegkart eksport eller SKRIV sine valideringfunksjoner, har endret seg de siste månedene. Dette har gjort arbeidet med ytelsesforbedring vesentlig mer komplisert.

Ytelse, belastning og svartid fra databasen har vært hovedbekymringen siste året - her er vi bokstavelig kvalt av vår egen suksess, med et systemarkitektur og databasestruktur som ikke er egnet for de datavolumene og antall samtidige brukere som er i systemet. Men vi har også funnet og fjernet andre flaskehalser.

Caching i nettleser er skrudd av

Ett tiltak for å redusere belastning på databasen var å skru på såkalt "caching" i brukerens nettleser. Det vil si at når du åpner en fane som du så på for mindre enn 5 minutter siden så hentes ikke data fra serveren (og databasen): Data er allerede lagret i minnet til nettleser, og er derfor tilgjengelig uten forsinkelse. Ulempen er hvis data endrer seg så risikerer du å måtte gjøre en "refresh" (oppfrisking) av nettleser før endringene blir synlige for deg. For eksempel hvis du er innom vegobjekttabellen, og så laster du opp en fil og så går tilbake til vegobjekttabellen: Da blir ikke data fra den nye filen synlig før du gjør en tvungen oppfriskning (refresh) av nettleser. Vi har fått flere klager på support på dette temaet.

På grunn av disse ulempene - og fordi ytelsesforbedringene 14.11 var så gode - så har vi nå valgt å SKRU AV funksjonen med mellomlagring ("caching") i nettleser.

Kopier egenskap til mange er strengere - men raskere

I vegobjekttabellen gjorde om på valideringen ved kopier til mange (evt til alle). Før så ble hvert eneste objekt validert for den nye egenskapverdien ved kopiering. Denne valideringen skjer ved en spørring til SKRIV sin valideringstjeneste. Det går greit når du jobber med 15-20 objekter, men når du jobber med flere hundre objekt så tar det mangfoldige minutter. Nå validerer vi EN gang: FØR kopiering, og det går veldig mye raskere enn før. I tillegg skriver vi kun én bulkedit-oppføring i endringsloggen, ikke én oppføring per objekt.

Ulempen er at denne valideringen er strengere: Hvis objektet du kopierer fra mangler en egenskap med viktighet påkrevd absolutt så er kopieringen inaktiv - også når det er en helt annen egenskap du ønsker å kopiere. Her hadde det vært gunstig med en bedre tilbakemelding til brukeren, men det har vi ikke prioritert.

Så hvis du plundrer med kopiering av egenskaper: Sjekk om objektet du kopierer fra har alle påkrevde egenskaper.

Fjernet mye unødvendig datainnhenting

Vi fant og ryddet vekk mye unødvendig datainnhenting. For eksempel når du åpner fanen for endringslogg så trenger du ikke også laste ned alle for filer og vegobjekter. Slike eksempler fant vi mange av, og vi ryddet vekk eller slo sammen mye overflødig datainnhenting. Hovedsiden for kontrakten er også delt inn i flere elementer som lastes uavhengig av hverandre, med flere "underspinnere".

Noen tilfeller der registering til NVDB feilet på grunn av ugyldig versjonsnummer

Den 31. oktober fikk over 200.000 objekter endret versjonsnummer i NVDB. Årsaken var opprydding i historiske data der vi fjernet ugyldige versjoner og berørte objekt fikk dermed et lavere versjonsnummer enn før. Dette berører et par prosent av alle rekkverk, skiltpunkt og skiltplater. Alle datafangstkontrakter som importerte data fra NVDB før 31.10 kan være rammet, og vi har allerede en håndfull supportsaker med dette problemet.

Vi har rullet ut en kodefiks der vi skrur ned versjonsnummer når vi møter meldingen "vegobjektet finnes ikke xxxxx:Y", der Y er det versjonsnummeret som ble ugyldig 31.10. Berørte brukere skal nå kunne sende inn data til NVDB som normalt.

Skydrift av server og database

Et svært viktig grep var å flytte både databasen og server opp på mer moderne driftsplattform i skyen (Amazon web services). Uten skydrift hadde det ikke vært mulig å anvende den teknologien oppå databaselaget som til slutt ga den ønskede ytelsesforbedringen 14.11.

Høydereferanse (HREF) er straks på plass

Koden for visning og redigering av høydereferanse, også kalt HREF, har vært klar til testing siden september - men andre akutte driftsproblemer og arbeidet med ytelse har bokstavelig talt blokkert utrullingen. Hvis det ikke dukker opp mer uforutsett så regner vi med at denne koden kommer i produksjon i løpet av noen arbeidsdager.

I motsetning til andre metadata geometri (også kjent som kvalitetsparametre) så blir kolonnen for Høydereferanse editerbar av brukeren.

Dobbeltlagring til NVDB

Dette problemet er vi rimelig sikre på skyldes allmenn treghet i database (og systemet for øvrig): Ved lagring av mange objekter til NVDB så har noen brukere opplevd at ingenting skjer etter at de har trykket "registrer til NVDB". Neste gang de prøver så viser det seg at joda - feilmedling om versjonskonflikt er jo fordi data ble lagret til NVDB den første gangen, men fordi ting gikk såpass tregt har nettleser "gitt opp" å vente på resultatet av denne lagringen.

Vi har innført et lite tricks som deaktiverer "registrer"-knappen den første gangen du trykker. Men generelt tror vi det beste tiltaket her er at systemet nå er blitt mye kjappere enn før.

Driftsmeldinger på web og epost

Vi minner om at driftsmeldinger for alle NVDB-produktene publiseres på https://nvdbstatus.atlas.vegvesen.no/. Der kan du også legge inn epostadressen din hvis du vil ha varsling på epost.

· 2 min lesetid

Programmet Digital Drivkraft har siden 2022 jobbet med å forbedre våre tjenester i Nasjonal vegdatabank. En av oppgavene er å gjøre NVDB-kjernen robust og fremtidsrettet. I løpet av onsdag, 06.11.2024, vil det bli mulig å hente data gjennom ny løsning, dersom du gjør et aktivt valg i innstillingene.

For å teste API-v4 går du til innstillinger nede i venstre hjørne: Knapp for å åpne innstillinger

og velger v4 under API Versjon:

Vis API versjoner i innstillinger

Vi gjør oppmerksom på at API-v4 fortsatt ikke er komplett, men har de aller fleste funksjonene som er mye brukt. Primært er det to områder som ikke er ferdig utviklet. Dette er Vegnett og Historiske objekter. Vi vet også om enkelte utfordringer med visning og filtrering på Kontraktsområde. Der vi ikke har funksjonalitet i API-v4 forsøker vi å supplere med data fra API-v3, men vi vet at det noen ganger blir ufullstendige data i form av duplikater, mangler eller feilmeldinger.

Siden ikke alt støttes fullt i nytt API enda vil innstillingen om valg av API-versjon resettes til API-v3 hver gang Vegkart åpnes.

Vi ønsker at flest mulig tar en kikk innom det nye API-et, men ikke bruk data derifra til viktige oppgaver enda. Gi gjerne tilbakemeldinger om erfaringer, feil og mangler. Merk disse med Vegkart og v4 i emnefeltet så vi kan sortere det ut effektivt. Bruk gjerne kontaktskjema eller e-post vegkart-support@vegvesen.no.

· Ett min lesetid

Som informert om på NVDB-forum 24. september 2024 vil objekttypen Feltstrekning (616) få genererte verdier for de nye egenskapene som kom i datakatalogversjon 2.33 (juni 2023). Det er her snakk om egenskaper som beskriver feltkoding i metreringsretning, og en rekke egenskaper som beskriver antall felt.

Etter planen vil dette gjøres helga 19-20 oktober slik at egenskapene er tilgjengelig fra påfølgende mandag. Det kan også hende denne genereringa blir utsatt et par uker, men vi velger likevel å informere om dette nå. Ny produktspesifikasjon som også har med de nye egenskapstypene vil bli lagt ut i løpet av kort tid.

· Ett min lesetid

Ny versjon av datakatalogen 7. oktober

Det lanseres ny versjon av Datakatalogen mandag 7. oktober. Oppdatering skjer fra rundt kl 08:00. Det kan bli noe driftsforstyrrelse i forbindelse med dette. For oversikt over versjoner og endringslogg henviser vi til informasjon på vegdata.no.

Det vil bli lagt ut ny versjon av Objektlistene på vegvesen.no i løpet av kommende uke.

Eventuelle spørsmål kan meldes inn via vårt kontaktskjema på vegvesen.no.

· 2 min lesetid

Fredag 13/9 vil vi etter planen lansere ny behandling av Riksvegruter i NVDB. Endringen går ut på at vi tilpasser oss nye data som ble innført gjennom Datakatalogen i vår. Tidligere ble Riksvegruter etterbehandlet basert på tre ulike egenskaper. Nå vil vi bare benytte en ny egenskap som nylig er lagt til. De gamle egenskapene vil også forsvinne fra NVDB på sikt.

Endringen vil utføres fredag ettermiddag rett før 16:00, og resultatet vil først være klart etter reindeksering av alle data som rutinemessig startes fredag ettermiddag etter normal arbeidstid. Det er forventet fullført søndag morgen, og klart til bruk i god tid før mandag.

For de aller fleste NVDB-brukere vil ikke dette merkes, men noen kan bli berørt. Dette gjelder blant annet forbrukere som har komplette kopier av data der det vil være nødvendig å laste ned store deler av objektmassen på nytt etter utføring.

Endringen er allerede i test, så det anbefales å kjøre noen normale forsøk på datauttrekk i test for å se om alt fungerer normalt. Dersom det oppdages avvik eller mangler må dette meldes snarest i vår kontaktskjema.

Vi anser disse å måtte tilpasse systemet for endringen:

  • Novapoint
  • Sinus
  • TNE
  • Produkter i NTP som bruker API Les V3
· Ett min lesetid

Statens Vegvesen leter etter deltakere til en referansegruppe for utarbeidelsen av nytt nettsted. I løpet av høsten oppgraderer vi vår viktigste kommunikasjonskanal for informasjon ut fra Nasjonal vegdatabank, nvdb.no – og vi ønsker å ha dere med i arbeidet.

For å få mer innsikt i behov og muligheten til å teste løsning, etablerer vi en referansegruppe bestående av representanter fra kommune, fylkeskommune, entreprenør og tredjepartsleverandør. Felles er at alle er, eller skal bli brukere av Nasjonal vegdatabanks produkter og tjenester.

Å delta er ikke mye arbeid. Du vil først bli lagt til i en Teams-gruppe. Her vil vi stille alt fra enkle spørsmål om begreper og design, til å invitere deltakere til intervju eller brukertester av delvis eller ferdig løsning. Du deltar kun i det du ønsker og har tid til å delta i.

Om du er lite kjent med eller en ekspertbruker av Nasjonal vegdatabanks produkter og tjenester, spiller ingen rolle - vi vil gjerne komme i kontakt med bredden!

Ønsker du å delta eller har du spørsmål? Ta kontakt med Linn Helen Dyrhaug på linn.dyrhaug@vegvesen.no.

· Ett min lesetid

Det lanseres ny versjon av Datakatalogen mandag 17.juni. Oppdatering skjer fra rundt kl 08:00. Det kan bli noe driftsforstyrrelse i forbindelse med dette. For oversikt over versjoner og endringslogg henviser vi til informasjon på vegdata.no.

Det vil bli lagt ut ny versjon av Objektlistene på vegvesen.no i løpet av kommende uke.

Eventuelle spørsmål kan meldes inn via vårt kontaktskjema på vegvesen.no.

· 3 min lesetid

Nasjonal vegdatabank og ny vegdataforskrift

Ny vegdataforskrift har vært på høring, og trer sannsynligvis i kraft i løpet av året. Forskriften skal regulere ansvar og oppgaver innen innhenting, kvalitetssikring, formidling, lagring og tilgjengeliggjøring av vegdata og vegtrafikkdata. Det samme gjelder ansvar for og oppgaver innen trafikkstyring og trafikkberedskap. Regler om samarbeid skal sikre at alle vegforvaltere har innflytelse på og engasjerer seg i arbeidet med å utarbeide håndbøker og krav. Les mer om forskriften: Kvifor ny forskrift? | Statens vegvesen

Per i dag regulerer vegdataforskriften ansvaret til Oslo kommune og fylkeskommunene som vegmyndighet, men den nye forskriften vil også gjelde for Statens vegvesen, kommunene og Nye Veier. For de fleste av landets 357 kommuner er dataleveranser til Nasjonal vegdatabank helt nytt, og det er et stort behov for informasjon, veiledning og støtte for å få på plass gode rutiner og sikre god datakvalitet.

Det store bildet

Som det første steget i «onboardingen» av de nye brukerne, ønsker vi at filmen skal forklare hva Nasjonal vegdatabank er på en enkel måte, slik at de forstår både egennytten og samfunnsverdien av å registrere data. Dette er noe vi vet at mange i og utenfor Vegvesenet synes er vanskelig å formidle og få gjennomslag for.

Formålet med filmen er ikke å gi svaret på alt, men å vise eksempler som illustrerer viktigheten av vegdata og verdien av å ha en felles, nasjonal vegdatabank; hva dataene brukes til og hvilke muligheter dataene gir, som planlegging, bygging, drift og vedlikehold av vegene og alt av utstyr på og langs disse. Alle små og store dataleveranser til Nasjonal vegdatabank er nødvendige bidrag for å kunne se «det store bildet»: Gode data om vegene er viktig for både trafikksikkerhet, samfunnssikkerhet og beredskap.

I første rekke retter filmen seg mot beslutningstakere, teknisk og politisk ledelse i kommuner og fylkeskommuner, og vi håper at den vil vekke interesse og gi grunnlag for god dialog. Filmen er tilgjengelig for nedlastning, og kan tas i bruk av alle som ønsker å informere om Nasjonal vegdatabank, både internt og eksternt.

Filmen er også en del av en større satsning på modernisering og videreutvikling av Nasjonal vegdatabank gjennom programmet Digital drivkraft. Der jobbes det blant annet med å forbedre den tekniske kjernen, løfte kjennskap og kunnskap om Nasjonal vegdatabank, og skape mer kundeorienterte tjenester.


Vegtransport og Digital drivkraft har i samarbeid med Red Ant laget en informasjonsfilm om Nasjonal vegdatabank i forbindelse med ny vegdataforskrift

Mer informasjon om programmet Digital drivkraft finner du her.