Opprette bestilling
Trykk på "Ny Bestilling" for å opprette en ordre.
Steg 1 – Bestilling
Fyll inn ønsket navn på bestillingen og trykk på "Neste" for å fortsette.
Steg 2 – Geografisk område
I områdefeltet kan det velges hvilke kommuner som ønskes å gjennomføre uttak på. Om alle kommunene i et fylke ønskes, kan man skrive inn og velge navnet på fylket. Alle kommunene vil da bli lagt til individuelt. Trykk på krysset til høyre for navnet for å fjerne en kommune fra listen.
Hvilke vegkategorier som skal være med i eksporten velges her i vegkategorifeltet. Trykk på "Neste" for å fortsette.
Steg 3 – Projeksjon
I projeksjonfeltet kan man velge hvilket koordinatsystem geometrien til objektene skal returneres i. Følgende projeksjoner er tilgjengelige:
- UTM 32
- UTM 33 (standard)
- UTM 35
Det er mulig å hente vegdata fra tilbake i tid ved å sette en dato i tidspunktfeltet. Om denne verdien er uendret blir tidspunktet satt til nåtid. Trykk på "Neste" for å fortsette.
Steg 4 – Format
Elveg 2.0 er tilgjengelig i to dataformat, i eksportfeltet velges dette.
- SOSI
- GML
I uttakfeltet velges hvilke vegobjekttyper som skal inkluderes i eksporten. Trykk på "Neste" for å fortsette.
Steg 5 – Sammendrag
All informasjon er nå fylt inn og det vises en oppsummering med bestillingsspesifikasjonen. Trykk "Send" for å sende bestilling til behandling eller "Tilbake" om du ønsker å endre bestillingen.
Ferdig!
Bestillinger er nå sendt til behandling. Beskjeden her vil bekrefte om den har blitt sendt, eller om det oppsto et problem. Hvis alt gikk bra kan man trykke på "Se bestilling" for å bli tatt direkte til bestillingen. Eventuelt kan man trykke på "Til mine bestillinger" for å se alle bestillingene som har blitt sendt inn. For å opprette en mal av denne bestillingen, benytt knappen "Lagre som mal". Om du heller ønsker å sende inn en ny bestilling kan du trykke på knappen "Tilbakestill" på venstre side av valgene. Du blir da tatt tilbake til første steg av bestillingsprosessen.