Kontraktoversikt
Hvilke tilganger du har i Datafangst er avhengig av rollene du har fått. For eksempel kan ikke alle opprette kontrakter, eller lage leveranseplanmaler. Sjekk derfor hvilke rettigheter du har på “Min Side”. Det ligger ved siden av bjelle-ikonet øverst til høyre. Når du vet hvilke roller du har, kan du bli kjent med rollene og dine tilganger her.
Når du er i en kontrakt lander du først på “Kontrakt” under “Oversikt”. Her kan du redigere kontraktinformasjon, arkivere eller slette kontrakten. Kun eieren av kontrakten kan arkivere eller slette den. Under “Oversikt” finner du også objektlisten, leveranseplanen og brukerne av kontrakten.
Objektliste
En objektliste beskriver hva slags data som skal leveres til FKB og NVDB på en kontrakt. Objektlisten blir også oppdatert med statistikk for lengde og antall objekt etter hvert som filer blir godkjent. Objektliste 1 er standard objektliste for Statens vegvesen, og er malen du får når du først oppretter en kontrakt. Dette kan du redigere eller endre til en annen objektlistemal. Datafangst tilbyr Objektliste 2 og laste opp egen mal fra excel.
Slik kan du tilpasse eller endre objektlisten:
(1) Trykk på “Rediger objektliste”, for å redigere hva som vises i objektlisten.
(2) Dersom du ønsker å beholde objektliste 1, men ønsker å fjerne noen vegobjektene kan du fjerne markering. Trykk “Lagre objektliste” når du er fornøyd. Dette tar deg tilbake til objektliste siden.
(3) “Tøm objektliste” vil fjerne alle markeringene i objektlisten din. Dette vil også ta deg tilbake til en tom objektliste. Dette kan være praktisk å bruke dersom man ønsker kun et fåtall vegobjekter fra opprinnelig liste. Da kan du heller huke av de få du ønsker å ta med. Ønsker du å endre til en helt annen objektlistemal trenger du ikke å tømme nåværende objektliste. Du går rett til “Bytt objektliste”.
(4) Trykk på “Bytt objektliste” hvis du ønsker å bytte til Objektliste 2 eller laste opp egen mal fra excel.
(1) Her kan du filtrere bort kolonnene i objektlisten.
(2) Her kan du filtrere listen til å kun vise leverte data, eller så kan du skjule leverte data og kun vise det som ikke har blitt levert.
Leveranseplan
Leveranseplan består av milepæler som medlemmene i kontrakten kan bruke til å holde oversikt over prosjektet. Eier og forvaltere i en kontrakt kan legge til milepæler i leveranseplanen, eller importere egen leveranseplanmal. Det er også mulig å kombinere både mal og milepæler som er laget direkte i kontrakten. Milepæler laget i kontrakten vil kun gjelde for kontrakten. Dersom du importerer flere maler eller samme mal på nytt vil du få dupliserte milepæler. Sletting av milepæler styrer du selv.
(1) Trykk på “Legg til milepæl” for å lage milepæler som kun gjelder en spesifikk kontrakt.
(2) Trykk på “ Importer fra mal” for å legge til en av dine leveranseplanmaler. Milepælene kopieres inn i kontrakten. Du kan importere flere leveranseplanmaler som du vil. Det kan være duplikater av milepælene. Dette sletter du selv.
Alle som er eier eller forvalter av en kontrakt kan redigere leveranseplanen i sin egen kontrakt. De kan legge til/slette/redigere milepæler. En leveranseplanmal er kun en gruppering av generiske milepæler som er enkelt å gjenbruke. Det er kun superbrukere som kan lage disse gjenbrukbare malene, men alle som har rollen eier/forvalter på en kontrakt (eller overliggende kontraktgruppe) kan redigere sin kontrakts leveranseplan. Leveranseplan tilhører en kontrakt, mens en leveranseplanmal tilhører ikke en spesifikk kontrakt og kan gjenbrukes som utgangspunkt for milepæler i flere kontrakter.
Brukere i kontrakter
Dette trenger du å vite om rollene i en kontrakt:
- Eier av en kontrakt kan legge til eller slette brukere. De kan bestemme hvem som er ansvarlig og hvilke roller brukerne har. Når du oppretter en kontrakt blir du satt som eier. Når du overfører eier-rollen din til en annen bruker, vil du automatisk få forvalter-rollen.
- Forvaltere kan legge til deltagere og endre roller til forvalter eller deltager, men de kan ikke sette seg selv som eier eller fjerne eier.
- Deltagere kan se alt, men kan ikke redigere på denne siden.
Slik administrerer du brukere i kontrakten:
(1) Legg til brukere i dette feltet. Begynn å skrive et navn eller et brukernavn. Du vil få opp forslag fortløpende. Ønsker du å legge til en kontraktgruppe, så skal dette gjøres under fanen “Kontrakt” (4).
(2) Ansvarlig er ikke en rolle som gir deg mer tilganger, men kun en tittel som viser til hvem som har ansvaret for kontrakten. Eieren er først satt som ansvarlig, men dette kan du endre gjennom radioknappene. Det skal kun være en ansvarlig per kontrakt. Kun eier kan administrere dette.
(3) I en kontrakt har man en eier, og flere forvaltere og deltakere. Dersom du er eier av en kontrakt kan du legge til brukere og bestemme hvilke roller de har. Ulike roller vil ha ulike tilganger i kontrakten. Les mer om de ulike rollene og hva de kan gjøre her.
(4) Dersom kontrakten er knyttet til en kontraktgruppe vil det vises her med en oversikt over brukerne. Dersom du ønsker å legge til eller bytte en kontraktgruppe kan du endre på dette under “Kontrakt” (4).
NB! - Dersom du ønsker å lage eller redigere en kontrakgruppe, må du ut av kontrakten. Administrering av kontraktgrupper ligger som en egen fane under “Kontraktgrupper”.
Trenger du hjelp?
Ved tekniske feil eller problem ta kontakt med oss på e-post: