Gå til hovedinnhold

Ofte stilte spørsmål

Tips

Har ikke ditt spørsmål besvart her eller under produktsiden, så kan du se hvordan du kommer i kontakt med oss her.

Hva koster det å bruke tjenester fra NVDB?

Alle tjenestene som NVDB tilbyr er helt gratis, og data er åpent tilgjengelig gjennom Norsk lisens for offentlige data.

Hvor ofte oppdateres dataene?

Dataene i NVDB oppdateres hyppig, det er omtrent 50 000 endringer om dagen. Enkelte data oppdateres tilnærmet kontinuerlig mens andre oppdateres hver uke, måned, kvartalsvis eller årlig.

Hva er forskjellen på oppdater/lukk og korriger/fjern?

merknad

Det rette spørsmålet her er egentlig "Skal jeg legge til ny informasjon eller rette i gamle feil?".

Jeg vil rette gamle feil.

Da tenker vi på feil og mangler som aldri har vært riktig på noe tidspunkt.

Dette kan være feil som:

  • Manglende fagdata/egenskaper som ikke er blitt registrert
  • Fagdata/egenskaper som er feilregistrert/har feil verdi
  • Feilkoblede mor-/datterrelasjoner
  • Dobbeltregistreringer av objekter

Da skal det benyttes korriger for å legge til, endre eller fjerne verdier i egenskaper og fjern for å slette hele objektet. Da vil den feilaktige informasjonen bli overskrvet/slettet for all tid, også bakover i tid.

NB

korriger/fjern er permanent handling og kan ikke angres/reverseres.

Jeg vil legge til ny informasjon/status.

Med dette mener vi at den gamle informasjonen var riktig på tidspunktet det ble registrert, men nå ikke lenger er tilfelle.

Eksempler på dette er:

  • Det byttes ut deler på objektet
  • Objektet får oppdatert informasjon
  • Objektet fjernes/legges ned

Da skal det benyttes oppdater for å legge til ny eller oppdatert informasjon på objektet og lukk for å sette objektet historisk. Da blir den gamle informasjonen tilgjengelig gjennom søk i NVDB med datofilter og data kan benyttes til å sammenligne to tidspunkt.

Hvorfor har et objekt to eller flere foreldre?

Dette er en følge av hvordan relasjoner lagres i databasestrukturen i NVDB, og skyldes som oftest datafeil som følge av feilregistrering og mangelfull retting av feil.

Feilen oppstår ved at en forelder/barn-relasjon skal endres og dette gjøres ved en oppdatering av forelder.

  • Gammel forelder får ny versjon og har da en kobling til barn frem til en gitt dato.
  • Ny forelder har en kobling til samme barn fra og med samme dato.
  • Barnet har en kobling til gammel forelder frem til en gitt dato, og til ny forelder fra og med denne dato.
  • Barnet har da en kobling til både gammel og ny forelder i løpet av sin levetid og vil vise begge disse relasjonen ved uthenting.

For å unngå feilen er det viktig å bruke riktig operasjon ved retting av feil (se eget punkt i OSS).

NB

Det finnes tilfeller der en barn kan bytte forelder, og det har vi ingen støtte for å vise riktig i NVDB i dag.

Hvorfor vises ikke foreldre på barn-objektet jeg nylig oppdaterte?

Enkelte relasjoner oppdateres ikke i sanntid i Nasjonal vegdatabank. Årsaken til dette er metoden relasjoner behandles i databasen. De er enkle å utrede nedover foreldre à barn, men mer tidkrevende å bygge oppover barn à foreldre.

Denne operasjonen kombinert med antall oppdateringen som daglig sendes til NVDB gjør at vi dessverre må utsette etterbehandling der det vurderes som mindre kritisk til helgeindekseringen (se: informasjon om full reindeksering).

Feil og mangler i navigasjonssystemer

Hvorfor er fartsgrensen feil i bilen min, eller hvorfor finner jeg ikke adressen jeg skal til?

De som lager navigasjonssystemer i biler eller ruteplantjenester på nett henter som regel data om vegnett i Norge fra Nasjonal vegdatabank (NVDB). Dette er data som fartsgrenser, vegsperringer, regulering av hvem som kan kjøre hvor osv. Les mer om dette her.

Adressedata hentes fra Matrikkelen. Matrikkelen er Norges offisielle eiendomsregister, og inneholder også opplysninger om adresser. Vegnettet fra NVDB koblet sammen med adressene fra Matrikkelen gjør at en ruteplanlegger kan vise veg til bestemmelsesstedet ditt.

De enkelte leverandørene setter selv sammen norske data med data fra andre kilder, eller de kjøper ferdige datasett fra andre aktører. Så hva gjør du når du opplever at navigasjonssystemet ikke har korrekte data? Det kan være mange årsaker til dette:

  • Datagrunnlaget i navigasjonssystemet i bilen er ikke oppdatert på en stund. For mange biler er dette noe du kan gjøre selv. Sjekk i instruksjonsboka i bilen, eller kontakt forhandler for å få vite hvordan du skal gå fram.
  • Det er feil eller mangler i originaldataene (NVDB for veger, Matrikkel for adresser).

Før du melder feil er det nyttig å sjekke originaldataene, slik at du vet om problemet ligger der eller i navigasjonssystemet. Her er noen eksempler på ting du kan sjekke selv:

  • Søk opp adressen på http://norgeskart.no. Finnes adressen der?
  • Sjekk fartsgrensen i Vegkart. Zoom inn til området og vegen du er interessert i. Stemmer fartsgrensen i kartet med det som står langs vegen?
  • Sjekk om vegsperring er riktig. Zoom inn til området interessert i. Finnes det feilplassert eller manglende vegsperring som kan føre til feilnavigasjon?
  • Bruk Vegkart til å se om vegene i området ditt ser ut til å stemme med virkeligheten. Kanskje har det vært en ombygging eller et nytt boligfelt som ikke har kommet inn i NVDB?
  • Sjekk om vegvesenets ruteplanlegger i http://vegvesen.no/trafikk gir riktig ruteforslag. Denne ruteplanleggeren oppdateres ved hvert månedsskifte, men noen ganger unntatt 1. januar og 1. august.

Norgeskart og Vegkart er verktøy der du kan se og søke etter kartdata direkte fra Kartverkets og Vegvesenets databaser. Norgeskart bør være selvforklarende, mens Vegkart har en del spesialfunksjoner. Du finner tips og mer informasjon om Vegkart her.

Mistenker du feil eller mangler i originaldataene for europa- riks- og fylkesveger, så melder du inn feil gjennom Statens vegvesen sin feilmeldingstjeneste for vegdata, Fiksvegdata.no.

Mistenker du feil eller mangler på originaldataene for kommunale og private veger, eller for adresser, så melder du inn feil gjennom kartverkets tjeneste Rettikartet.no. Gå inn på valget for Veger og adresser.

Er du usikker på hvor du bør melde feil, så velger du bare en av disse. Mottageren vil sende feilmeldingen din videre til riktig etat.